4 tips om je te positioneren als onderscheidende werkgever

Door: Alexandre Gimbrere
12/08/2022
“ Een flitsende campagne of goede wervingssite wordt vaak gezien als Employer branding, maar het gaat natuurlijk veel verder dan dat. Employer branding is niet alleen gericht op het op een verrassende manier aantrekken van nieuw talent, het gaat nog meer om het creëren van een aantrekkelijke werkplek en het behouden van je huidige medewerkers. ”

4 tips om je te positioneren als onderscheidende werkgever

Een flitsende campagne of goede wervingssite wordt vaak gezien als Employer branding, maar het gaat natuurlijk veel verder dan dat. Wat is nou echt het belang van Employer Branding? Employer branding is niet alleen gericht op het op een verrassende manier aantrekken van nieuw talent, het gaat nog meer om het creëren van een aantrekkelijke werkplek en het behouden van je huidige medewerkers. Dit zorgt voor een beter imago voor je bedrijf of organisatie, met als resultaat dat nieuwe werknemers graag bij je willen komen werken en dat je huidige werknemers nooit meer weg willen! Maar hoe doe je dat, employer branding? In deze blog geven we je 4 tips voor een sterke employer branding.

4 Tips voor een sterke Employer Branding

Begin intern

Employer branding begint in de eigen organisatie met het bouwen van een sterke organisatiecultuur. Wat maakt de organisatie uniek, welke waarden en missie worden nagestreefd? Goede werkgevers hebben een duidelijk beeld van wie ze zijn en waar ze naartoe gaan. Daarnaast is het van groot belang dat de boodschap die je naar buiten toe uitdraagt past bij je bedrijfscultuur die je van binnenuit hebt opgezet. Ofwel, extern winnen is intern beginnen. 

Mobiliseer het hele bedrijf

Employer branding heeft geen zin als het niet in alle lagen van de organisatie gedragen wordt. Het is prima om een medewerker, werkgroep of afdeling verantwoordelijk ervoor te maken, maar het werkt niet als de rest van het bedrijf er niets vanaf weet of het niet ondersteunt. Het is van belang dat medewerkers zich bewust zijn van de visie van de organisatie en zich betrokken en geroepen voelen om mee te helpen bij het uitdragen van de strategie. Als een organisatie een sterke interne cultuur heeft met betrokken medewerkers, dan zullen de medewerkers zich gedragen als ambassadeurs van de organisatie.

Zorg voor onderscheid in employer branding

Durf je je als organisatie te onderscheiden van de rest? Wat maakt jouw bedrijf anders en welke aspecten uit de organisatiecultuur wil je benadrukken en meenemen in de communicatie? Vóórdat je weet wat je wilt uitstralen naar de markt, moet je eerst weten wie je bent. Gesprekken met medewerkers kunnen helpen om te achterhalen welke elementen in de cultuur de organisatie zo bijzonder maken. 

Wees open en transparant 

Tot slot nog de laatste, maar belangrijke, stap: wees eerlijk in je communicatie. Doe jezelf niet mooier voor dan je bent en schep geen valse verwachtingen. Niet bij je huidige werknemers, maar ook geen mooie beloftes naar nieuwe kandidaten. Als de kandidaat bij jou aan de slag gaat, wil je dat de vooraf gecreëerde verwachtingen worden waargemaakt. Met deze tips voor een sterke employer branding weet jij zeker dat er een perfecte match is tussen organisatie en werknemer.

Benieuwd hoe het er voor staat met employer branding binnen jouw bedrijf en op welke punten jij nog kunt verbeteren? Stuur ons een bericht. We helpen je graag verder!