Dave Seedorf, Director of eCommerce & Customer Experience bij Harman International

Door: Alexandre Gimbrère
06/11/2024
“ Lees hoe Dave Seedorf, zich via diverse functies ontpopte tot een bevlogen director die inmiddels sturing geeft aan zes marketeers.”

Kort na het afronden van zijn studie arbeids- en organisatiepsychologie, solliciteerde Dave Seedorf bij drie grote marketingplatformen. Dat Dave op dat moment nog geen relevante marketingervaring op zijn CV had, weerhield hem er niet van een vroegtijdige carrièreswitch te maken. Tien jaar later is Dave Director of eCommerce & Customer Experience EMEA bij Harman International, onder andere bekend van topkwaliteit audioproducten zoals JBL en Harman Kardon.

Logo harman kardon

In 2016 faciliteerde DigiteQ Dave’s overstap naar Harman International. Waar Dave voorheen om de twee jaar van bedrijf wisselde, bleek het innovatieve en ondernemende karakter van Harmann International meer dan genoeg uitdaging te bieden. Via diverse functies ontpopte hij zich tot een bevlogen director die inmiddels sturing geeft aan zes marketeers. We spraken Dave over zijn carrièrepad, zijn leiderschapsstijl en het samenstellen van een high-performing marketingteam.

“Vanaf het begin van mijn carrière is het mijn doel geweest om te innoveren en impact te maken”

Sinds Dave’s eerste dag bij Harman International is hij scherp op hoe de zaken anders én beter kunnen. Blijven verrassen, zowel intern bij Harman International als extern bij klanten die de producten kopen; dat is waar hij het voor doet. In de acht jaar die daarop volgden is ontzettend veel gebeurd, memoreert Dave:

“Ik kan het bijna niet meer geloven, maar toen ik bij Harman International binnenkwam bestond onze social media strategie uit een Facebook-pagina die we in vier verschillende landen hadden uitgerold. We evolueerden van foto naar video en uiteindelijk naar Augmented Reality (AR). Nieuwe technologie gebruiken waarin je écht de eerste bent, kan best spannend zijn voor een conservatief Amerikaans bedrijf zoals Harman International.

“Ik werd manager door zóveel op te pakken en te doen, dat mijn naam steeds vaker in de wandelgangen werd genoemd”

Dave begon in 2016 als Specialist Digital en Social bij Harman International. Binnen twee jaar promoveerde hij naar Marketing Manager, waarna zijn verantwoordelijkheden en team gestaag uitbreidde. Dave pakte elke kans aan om successen te behalen en kwam snel tot de conclusie dat zijn werkweek niet lang genoeg was om al zijn ideeën te realiseren:

“Als je mooie ideeën hebt, dan moet je eraan trekken. Maar dat gaat niet alleen. Ik maakte werkweken van 60 tot 70 uur en zelfs dat was eigenlijk niet genoeg. Om mijn ideeën heen hebben we een team gebouwd met dedicated resources waarmee we de waarde intern hebben laten zien. Wanneer je dat doet, gaat de rest vanzelf mee en kun je impact maken.”

“Acht jaar geleden was ik vooral met mijzelf bezig, solo aan het knallen. Nu ben ik meer gefocust op mijn team: hen laten groeien is wat mij motiveert”

De leercurve van Dave is steil verlopen. In de loop van de jaren heeft hij zijn coachees van marketeers tot managers zien uitgroeien. Het doet hem goed zijn spirit in zijn collega’s terug te zien terwijl ze zich ontwikkelen en dingen gedaan krijgen.

“Het is een geweldige set met individuen; fantastisch om mee samen te werken”. Dat maakt hem trots, héél trots.

Wanneer we Dave vragen naar zijn managementstijl, antwoordt hij resoluut: gericht. “Ik zorg ervoor dat we doelstellingen halen. Dat betekent dat we per definitie de beste menen in de markt nodig hebben. Ik moet ze afremmen in plaats van activeren. Ik haal barrières voor ze weg en creëer een “circle of trust” waarin ze fouten kunnen maken en ervan kunnen leren”. De studieachtergrond in psychologie helpt Dave om mensen in beweging te krijgen: “ik werk altijd mensgericht, ik vind het belangrijker om te weten hoe het met iemand gaat dan wat zijn resultaten van de afgelopen week waren. Als het goed met hem of haar gaat, ga ik ervan uit dat de resultaten ook goed zijn. Dat is 99 van de 100 keer het geval.

“Respecteer je eigenwaarde en zoek daar je werkomgeving bij uit”

Het is belangrijk om je werkomgeving nauwkeurig uit te zoeken in lijn met wie je diep van binnen bent, aldus Dave. “Kijk bijvoorbeeld naar mij, ik heb een ondernemend karakter. Dan moet je in een omgeving gaan zitten waar je kunt ondernemen. Respecteer je eigenwaarde, dat is enorm belangrijk”. Wanneer we doorvragen waar Dave op let in het recruitmentproces, zegt hij veel waarde te hechten aan social skills, ease to work with en likeability:

“We leerden vroeger op school dat je een goed rapport moest hebben; dat is zeker belangrijk voor je vooruitgang. Maar ik vind het veel belangrijker dat een collega goed met mensen overweg kan. Als je verstand hebt van wat je doet en we kunnen prettig met je samenwerken, dan leidt dat automatisch tot voortgang en progressie in iemands carrière.”

Naast de social skills is Dave scherp op attitude en het vuurtje dat in iemand moet branden. De mindset moet jong zijn, wat niets te maken heeft met de biologische leeftijd van een kandidaat. Hij is dan ook sceptisch over de “veel-voor-weinig” mentaliteit waarmee hij veel kandidaten ziet binnenlopen; een eigenschap die meer dan eens aan Gen-Z wordt toebedeeld:

“Mensen die het vuurtje hebben zijn mensen die je op vakantie moet sturen in plaats van de hele tijd moet voeden. Aan knopjes draaien kunnen we iedereen leren, het vuurtje kunnen we niet aanleren; dat zit in iemand, of niet. Dat is voor mij veel belangrijker dan relevante werkervaring.”

“DigiteQ is meer dan een platte handelaar in professionals, het is een business partner”

Het vinden van een kandidaat met een perfecte klik en fit kan soms lastig zijn, vertelt Dave. Ondanks een topteam van interne recruiters binnen Harman International, kan een extern recruitmentbureau zoals DigiteQ veel waarde toevoegen. Vooral wanneer er specifieke en/of gespecialiseerde rollen moeten worden ingevuld, kunnen kandidaten die via interne recruitment binnenkomen te generiek zijn.

“DigiteQ heeft mij bij Harman International geplaatst; je kent mij, je weet hoe de cultuur is en wat voor type mensen ik zoek. Dat is soms moeilijk te vatten en kun je niet zomaar aan de eerste de beste uitleggen. Gelukkig begrijpen jullie dat erg goed. Hierin helpt het dat we altijd in contact blijven en op elkaars radar zijn.”

Tot slot; wil je iets met ons delen dat weinig mensen over jou weten?

“Ik ben half Surinaams en houd erg van Nederlandstalige muziek. Denk bijvoorbeeld aan André Hazes en Blof; dat vind ik helemaal geweldig. Ik ben naar vier concerten van Blof geweest en zing uit volle borst mee. Dat weten weinig mensen van mij, en er zijn nog minder die dat achter mijn Surinaamse roots zoeken.”

Wil je meer weten over onze werkwijze of heb je nog brandende vragen voor Dave? Stuur hem gerust een bericht via LinkedIn

Ben je opzoek naar de grootste talenten of benieuwd naar welke kansen  we voor jou hebben? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact met ons op!