Onlangs sprak DigiteQ met een trouwe e-commerce klant, Frank Daamen. Niet te verwarren met radio-dj Frank Dane van 538, die elke dag tussen 16:00 en 19:00 door je speakers klinkt. Nee, dit is “onze” Frank, verantwoordelijk voor Digital Commerce & Marketing en lid van het MT bij Bunzl Retail & Industrie. Bunzl is een belangrijke speler op het gebied van totaaloplossingen binnen food, non-food en e-commerce. Van de verpakkingen van Bol.com tot de broodzak bij Jumbo: de kans is groot dat je dagelijks iets van Bunzl gebruikt, zonder dat je het door hebt.
Frank groeide op in Zuid-Limburg en verkaste voor zijn studie Marketing Management naar Tilburg. Zijn afstudeerscriptie werd bij de KNVB geschreven, waarin Frank met data pionierde binnen opkomende social media platforms zoals Facebook. De inkt op zijn diploma was nog maar net droog toen hij zijn eerste bedrijf genaamd Resporter opzette. Een social media platform om op de hoogte te blijven van amateurvoetbalcompetities.
Het platform werd succesvol, maar wanneer elke euro terug de onderneming ingaat, is het lastig boterhammen smeren. Vandaar dat Frank als freelance marketeer aan de slag ging bij LAB51, het voormalige Schepnet, een online marketing agency. Enkele jaren later kwam er een managing partnerpositie vrij, waarop Frank besloot zich in te kopen. Met de logistieke expertise van zijn compagnon en Franks ervaring in marketing en commercie, was de gemeenschappelijke deler e-commerce snel gevonden.
“Dat betekende dat ik op feestjes niet langer kon vertellen dat wij de nieuwe reclame van Ben & Jerry’s live hebben gezet. We zeiden nee tegen de grote merken en hielpen in plaats daarvan beginnende ondernemers met het opzetten van hun webshop. Hierin was het streven om de omzet te vertienvoudigen. Daarna konden wij geen toegevoegde waarde meer leveren.
Begin 2023 maakte Frank de overstap naar Bunzl, waar de ervaren e-commerce ondernemer meteen ruimte voor verbetering zag. “Toen ik binnenkwam hadden we één persoon op de e-commerce afdeling en werd er veel kennis ingekocht bij externe bureaus. In mijn ogen moet je repetitief werk altijd in-house doen of digitaliseren, dat is waar je de kennis opbouwt en dus efficiëntieslagen kan slaan. We zijn toen gestopt met externe sourcing en hebben het marketing- en e-commerce team samengevoegd in één digital team.” In een jaar tijd is het team gegroeid naar 10 specialisten.
“Ik ben iemand die eerst gaat vliegen en tijdens de vlucht het vliegtuig pas afbouwt”
Bunzl bevindt zich aan de vooravond van een grootschalige digitale transformatie. Waarin we niet alleen onze interne processen, maar ook de manier waarop klanten met ons platform werken, compleet vernieuwen. Het platform wordt een digitale B2B marktplaats, waarin leveranciers en klanten op een efficiënte manier samenkomen. Het bedenken van deze digitale strategie en nieuwe businessmodellen is iets waar ik veel voldoening uit haal, vooral omdat we hiermee als organisatie een echte connected company worden en klaar zijn voor de toekomst. Hoewel er nog veel op een handmatige manier gebeurt, biedt de integratie van de nieuwe CRM- en ERP-systemen de kans om deze processen te automatiseren. Hier ligt mijn kracht. Het ontwikkelen van strategische oplossingen, het overzien van de implementatie en het meenemen van iedereen in deze verandering.
“Mijn denkwijze is heel rationeel. Als er thuis iets is, denk ik meteen in een oplossing in plaats van een kopje thee in te schenken”
Het verbaast dan ook niet dat Frank goed gaat op de digitaliseringslag die gaande is, zo ook bij Bunzl. Met zijn opgedane kennis, kunde en snelheid voelt hij zich daarbij als een vis in het water. Tegelijkertijd kijkt Frank met een schuin oog naar de toekomst en dat wat komen gaat. “Regeren is vooruitzien, je moet wendbaar zijn als organisatie. Ook als dat omstandigheden zijn waar je geen invloed aan hebt. Denk bijvoorbeeld aan een klant die een andere koers vaart, een pandemie of klimaatverandering. Ik ben flexibel, in iedere omgeving; mijn aanpassingsvermogen is heel hoog.”
“You can’t start a fire without a sprak”
Dat Frank een snelle denker is, blijkt niet alleen uit het gemak waarmee hij praat, maar ook uit zijn mindset, drive en werkwijze. “Die snelheid heeft er altijd al ingezeten. Gelukkig krijg ik bij Bunzl ook de ruimte om dat in te zetten; die vrijheid wordt me toevertrouwd. Als ik door te veel hoepeltjes moet springen of overal verantwoording op moet afleggen, remt me dat. Hierdoor heb ik er automatisch minder plezier in.” Eenmaal opgestart geeft Frank het stokje door aan de volgende persoon om het vers opgetuigde systeem, product of proces verder te optimaliseren. Wanneer het vuurtje eenmaal goed brandt, gaat hij direct door naar de volgende plek waar een ‘spark’ nodig is om weer iets moois te creëren.
“Impact maken motiveert me, als ook het team inzicht te geven in hoe het óók kan door aha-momentjes te creëren.”
Frank weet waar hij over praat als het op e-commerce aankomt. Hij geeft niet alleen daadkrachtig sturing aan zijn team, maar kan ook mee de diepte in wanneer het op inhoud aankomt. “Soms zie ik ze kijken, hoe weet hij dat allemaal?” Jarenlang zat Frank dicht bij het vuur, waardoor hij veel kennis van de platformen en tools heeft. Hierdoor kan hij vanuit de inhoud handvatten meegeven. “Het liefst zou ik ook nog meewerken met het team, maar dat gaat simpelweg niet in mijn werkweek passen.”
“Ik geef de lijnen waarbinnen gekleurd moet worden, de kleur mag je zelf kiezen”
Wanneer zijn team de handvatten eenmaal vast heeft, is Frank niet iemand die achter de schermen gaat meekijken hoe het vordert en of het al af is. “Ik geloof in het team en vertrouw daar volledig op. Het is mooi om te zien dat we samen de muren tussen de verschillende afdelingen naar beneden hebben gehaald en leren van elkaar.” Vragend naar zijn managementstijl beschrijft hij zichzelf als benaderbaar, leidinggeven vanuit de inhoud en goed in het neerzetten van de juiste teamgeest.
“Kennis is weten dat tomaat een fruit is, ervaring is weten dat je een tomaat niet in een fruitsalade moet doen”
Wanneer we Frank vragen welk advies hij een jonge marketeer mee zou geven, valt hij voor het eerst stil. De snelheid maakt plaats voor vertraging. Ratio wordt ingewisseld voor gevoel: “blijf jezelf, ga niet elleboogwerken. Vind je werk écht leuk en heb plezier in wat je doet. Niet vanwege het mooie salaris, of omdat het een opstap is naar een volgende functie. En tot slot: alleen ben je sneller, samen bereik je meer; maak gebruik van het team.”
Alle marketeers in spé die de ambitie hebben leiding te geven, wordt aangeraden om eerst ruime inhoudelijke ervaring op te doen. Vanuit de inhoud leidinggeven werkt volgens Frank het best en is een stijl die de nieuwe generatie het meest aanspreekt. “Je moet de kilometers hebben gemaakt, bagage hebben en weten wat wel en niet werkt. Daarin helpt het om in de eerste jaren van je carrière een goede manager te hebben die je helpt te groeien. In plaats van een manager waarbij je je continu moet bewijzen voordat je mag groeien. Je eerste manager is belangrijker dan je eerste baan.”
“Binnen recruitment zijn de machtsverhoudingen veranderd. Tegenwoordig mag je blij zijn als er een paar goede kandidaten op gesprek komen”
Ook Bunzl ontkomt niet aan de krapte op de arbeidsmarkt. De uitgangspositie van de kandidaat is enorm sterk, valt ook Frank op. Onder de streep verandert het niets aan de manier waarop hij sollicitaties ingaat en afneemt. Waar hij in het runnen van zijn team vertrekt vanuit de inhoud, komt het bij recruitment toch écht neer op klik. “De manier van praten, vragen en antwoorden zegt mij vaak al genoeg of de kandidaat bij het bedrijf past. Het zijn juist de soft skills die maken of iemand een fit met onze cultuur heeft.”
“Digital is een hele snelle markt; de ontwikkelingen volgen zich razendsnel op. Kijk bijvoorbeeld naar alles op het gebied van AI. Dit verandert letterlijk iedere dag”
De snelheid waarmee Frank zo graag opereert, is ook terug te vinden in de markt waarin hij actief is. Dat digital booming is, is niets nieuws. Maar voor een bedrijf waarbij de digitale transitie op stoom komt en geen dedicated recruitment team aanwezig is, kan de optelsom moeilijk bij te benen zijn. Sinds 2023 heeft DigiteQ deze uitdaging opgepakt en ondersteunt Bunzl bij het vinden van de juiste kandidaten voor hun digitale transformatie.
“Onze HR-afdeling levert uitstekend werk en maakt gebruik van de standaard kanalen voor openstaande vacatures. Maar ze hebben simpelweg niet de capaciteit om het recruitmentproces op zich te nemen. Voor specifieke rollen kunnen we met DigiteQ veel sneller schakelen. Ze beschikken over een netwerk van specialisten en maken het verschil door snel én met kwaliteit te leveren. Dat werd vanaf de eerste kandidaat direct duidelijk.”
“Ik zou het mooi vinden als mensen over tien jaar zeggen: vanaf het moment dat Frank erbij kwam, begon alles digitaal echt te bewegen en werd er een blijvende verandering gerealiseerd.”
We vragen Frank afsluitend hoe hij binnen Bunzl herinnerd wil worden, mocht hij ooit vertrekken. Enerzijds spreekt hij de hoop uit dat zijn inspanningen te zijner tijd tot een uplift in omzet hebben geleid. Anderzijds hoopt hij mensen verder geholpen te hebben in hun carrière. “Ik hoop dat mensen me hebben vertrouwd en op basis daarvan volledig mee zijn gegaan in mijn plannen. Als creator hoop ik tegelijkertijd een deel van mijn kennis en kunde over te dragen aan iedereen die erbij betrokken is. Ik wil niet op de winkel hebben gepast, maar de winkel omgebouwd hebben tot een warenhuis!”
Wil je meer weten over onze werkwijze of heb je nog brandende vragen voor Frank? Stuur hem gerust een bericht via LinkedIn
Ben je opzoek naar de grootste talenten of benieuwd naar welke kansen we voor jou hebben liggen? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact met ons op!
Wil je meer weten?
Maak vrijblijvend een afspraak en ontdek wat jouw mogelijkheden zijn.