Jacqueline Bakker, Managing Director Central Europe bij Euroflorist, rolde direct na haar studie hotelmanagement de hospitalitybranche in. Ze leerde op vrij jonge leeftijd wat het inhoudt om op dagelijkse basis waarde voor klanten te creëren. Jacqueline’s goed ontwikkelde sociale voelsprieten, gecombineerd met haar vaardigheden als people manager en analytisch brein, maakten dat ze snel opklom tot hotelmanager. Echter, de handschoen ging wringen toen ze doorkreeg dat haar intellectuele deel niet genoeg werd geprikkeld.
Via een oom kwam ze terecht in de consultancy; bij uitstek een plek waar analytische vaardigheden in praktijk worden gebracht en deze tegelijkertijd verder te ontwikkelen. Door de jaren heen ontwikkelde de van origine “hotello” uit West-Friesland zich tot een commerciële powervrouw met oog voor zowel de cijfers als de mens. Via diverse functies bij een breed scala aan facilitybedrijven werkt ze nu ruim vier jaar als Managing Director Central Europe bij Euroflorist. We spraken Jacqueline over haar carrièrepad, het recruitment proces en hoe zij haar team vanuit haar krachtige en authentieke zelf aanstuurt.
“Wat mijn carrière kenmerkt, is dat ik het ontzettend leuk vind om met een team te kijken waar we naartoe kunnen groeien. Dat doe ik door veel te praten met medewerkers en klanten. Op basis van die analyse zetten we de stip op de horizon.”
In Jacqueline vinden we een mooie mix tussen IQ en EQ terug. Ze is rationeel behendig en snel, als ook sociaal kundig en vaardig. Deze eigenschappen kwamen goed van pas wanneer ze P&L verantwoordelijk werd voor vijf landen binnen de regio Centraal-Europa bij Euroflorist:
“We hebben in de afgelopen jaren een lift in omzet van 150% weten te realiseren. Tijdens de coronacrisis zagen we een flinke piek die we tot aan de dag van vandaag hebben kunnen vasthouden. Dit is het nieuwe normaal binnen mijn regio geworden. Tegelijkertijd is een verlieslatende businessunit winstgevend geworden. Ik ben er trots op dat we dit met elkaar hebben kunnen cheffen”.
“Ik ben iemand die mensen bedient zodat ze optimaal kunnen presteren.”
Prestaties van dit formaat zet iemand zelden alleen neer. Zo ook Jacqueline, die als geen ander inziet dat het geheel meer is dan de som der delen. Wanneer we haar tijdens het interview karakteriseren als een people manager, worden we gecorrigeerd:
“Ja, ik ben een people manager, maar ik ben wel een analytische people manager. Ik zit op de kruising tussen people management en resultaatgericht. Nu ik iets ouder word, merk ik dat ik meer richting de mensen kant schuif. Terwijl ik in het begin van mijn carrière meer gericht was op het behalen van resultaat. Daar heb ik een mooie ontwikkeling in doorgemaakt.”
“Een carrièreswitch kan op korte termijn pijnlijk zijn, maar heeft mij op lange termijn heel veel goeds gebracht.”
Dat Jacqueline een geboren leider is, mag duidelijk zijn. Ze bekleedde leidinggevende functies bij bedrijven als Capgemini, Sodexo Benelux en de Jaarbeurs, voordat ze commercieel verantwoordelijk werd bij Euroflorist. Maar ook hier geldt zonder wrijving… geen glans:
“Ik heb mijzelf weer opnieuw moeten uitvinden toen ik de overstap maakte van het hotelleven naar consultancy. De ene dag gaf ik nog leiding aan een team van 55 collega’s, de volgende dag stond ik weer onderaan de ladder. Ik heb hier geleerd nederig te zijn en ik had te accepteren dat ik op dat moment niet de baas was. Dat vond ik best lastig.”
“Om succesvol binnen een organisatie te kunnen zijn, moet je jezelf heel goed kennen. Daar heb je ervaring voor nodig.”
In het begin van Jacquelines zocht ze naar wat voor type bedrijf het best bij haar paste. Haar tijd bij Capgemini versnelde dat proces aanzienlijk, doordat ze bij veel verschillende soorten bedrijven in de keuken mocht kijken: “Het feit dat je bij een breed spectrum aan organisaties meeloopt, daar leer je enorm veel van. Je komt versneld te weten welk type organisatie het beste bij jouw competenties en kwaliteiten past. Ik kan iedereen aanraden om in het begin van je carrière de consulting in te gaan.”
“Toen ik de e-commercemanager van Duitsland vroeg wat er nodig was om de omzet te verdubbelen, kreeg ik een lijstje terug met 40 punten die beter en anders zouden kunnen”.
Toen Jacqueline bij Euroflorist aan de slag ging, ontbrak het aan een duidelijke strategie. Hierdoor was het voor de medewerkers onduidelijk welke koers gevaren werd. “En daarmee was het onduidelijk waar de prioriteiten lagen”, aldus Jacqueline. “Door gezamenlijk een stip op de horizon te zetten, brachten we focus aan in het werk. Hierdoor kregen collega’s het niet noodzakelijk drukker, maar werd er wel meer werk verzet op groeidoelstellingen.”
De eerste 100 dagen stonden in het teken van analyseren. Jacqueline sprak veel collega’s en klanten, dook de data in en dompelde zich onder in reviews. Toen ze daar eenmaal chocolade van had gemaakt, betrok ze het team bij het zetten van de eerdergenoemde stip op de horizon: “Je moet het met je team doen. Groei kun je niet alleen realiseren.” Dat er soms mensen buiten de boot vallen, is niet te voorkomen: “Het is belangrijk dat je aan je eigen norm vasthoudt. Wanneer de ontwikkelingen als een hockeystick omhoogschieten, is dat de norm. Wanneer mensen die niet kunnen behalen, dan kun je het maar beter gelijk op tafel leggen. Wees daarin geen zachte heelmeester.”
“Wanneer ik om feedback over mijn functioneren vraag, besef ik dat ik bepaal of diegene promotie krijgt. Het antwoord zal altijd gekleurd zijn. Je moet heel goed luisteren en dat op een gouden schaaltje wegen.”
In het samenwerken met haar teamleden vindt Jacqueline face-to-face contact essentieel. De persoonlijke aandacht en de menselijke maat hecht ze veel waarde aan. Desalniettemin ziet ze ook de voordelen in hybride werken, zowel bij haar teamleden als in haar eigen leven:
“Door hybride werken gaat de kwaliteit van leven omhoog.” Dat gun ik zowel mijn medewerkers als mijzelf. Wij werken drie dagen op kantoor en twee dagen thuis. Zo hebben we voldoende aanhaakmomenten als een mooie balans tussen werk en privé. Tegelijkertijd zie ik ook uitdagingen. De onderlinge verbinding is online minder. Ook is het moeilijker te zien wanneer iemand niet goed in zijn vel zit. In die zin mis je best wat informatie. Voor concentratiewerk is thuiswerken geweldig, maar brainstormsessies doe ik liever op kantoor… of in de kroeg.”
“Kandidaten zijn veeleisender geworden richting de werkgever. Vroeger was men blij om ergens aan de slag te kunnen, nu zijn er eisen over welke werkzaamheden iemand liever niet uitvoert en door iemand anders laat doen.”
Jacqueline loopt al even mee. Om en nabij heeft ze in haar carrière 1500 sollicitatiegesprekken afgenomen. Door de tijd heen heeft ze veel zien veranderen in het recruitmentproces. Jacqueline ervaart dat kandidaten en werknemers veeleisender worden. Die beweging is moeilijk tegen te gaan, maar valt wel op te anticiperen:
“Het begint bij een duidelijke functieomschrijving waarin we haarfijn aangeven hoeveel procent van de tijd je aan welk soort werk besteed. Ik vraag bijvoorbeeld concreet uit of iemand bereid is operationeel werk te doen en vertel de zaken precies zoals ze zijn, zonder het mooier voor te doen. Daarmee voorkom ik dat iemand teleurgesteld is en afhaakt.”
“Recruitment lijkt heel erg op de liefde: duizenden zijn het niet, maar die ene wel.”
In het aannemen van nieuwe collega’s is Jacqueline scherp op de wil om de mouwen op te stropen en resultaatgerichtheid. Daarnaast werkt de ideale kandidaat datagedreven: “ze moeten het leuk vinden om uren naar cijfertjes te staren en er een conclusie uit te trekken die ons verder brengt. Of om 100 A-B tests uit te voeren waarvan er maar vijf succesvol zijn. Dat vergt uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen. Dat probeer ik altijd te achterhalen in sollicitatiegesprekken: hoe ga je om met tegenslag?”
“De eerste maand verwacht ik niks. De tweede maand de helft. Na zes maanden moeten ze op stoom zijn.”
Jacqueline start de onboarding al voordat de mensen beginnen door ze uit te nodigen voor een kop koffie of lunch. Op die manier krijgen ze al een gevoel bij hun nieuwe werkgever en verloopt de eerste dag vaak makkelijker. “Ze hebben tijd nodig, dus mijn focus ligt niet meteen op resultaat. Ik gun ze de tijd om te landen. Na zes maanden verwacht ik dat iemand op stoom is en optimaal presteert. Daarin ben ik scherp op signalen dat iemand niet goed ingewerkt is of niet goed op zijn plek zit; dit vertaalt zich vaak in stress.”
“DigiteQ is gespecialiseerd in de digital markt en heeft daarin een uitgebreid netwerk. Jullie recruiten sneller én beter dan dat wij zelf kunnen doen.”
We vragen Jacqueline direct op de vrouw af waarom ze, ondanks al haar ervaring in het recruitmentproces waarin ze honderden werknemers heeft aangenomen, toch graag gebruikmaakt van de diensten van DigiteQ:
“Jullie hebben een uitgebreid netwerk waarin jullie de mensen persoonlijk kennen. Het is voor ons veel (kosten)efficiënter om met DigiteQ te werken. Jullie doen de voorkant van het recruitmentproces, wij de achterkant. In die voorkant zit heel veel tijd, wij hebben daar geen aparte afdeling voor. Ook omdat we met zoveel verschillende disciplines werken waar elke keer weer andere expertise voor nodig is, sourcen we dat graag uit naar DigiteQ.”
“Het komt niet vanzelf, maar je kan het wel maken. Inzet wordt beloond.”
Afsluitend vertelt Jacqueline een anekdote uit haar jeugd die haar tot op de dag van vandaag tekent als mens: “toen ik negen was, had ik een mooi horloge gezien dat ik graag wilde hebben. Mijn vader zei dat ik ervoor moest werken, dus ik ging aan de slag in een bollenschuur. In twee weken tijd heb ik dat horloge bij elkaar verdiend door duizenden bollen te pellen en had ik dat mooie horloge om mijn arm. Als je iets wilt en ervoor wilt werken, zijn er enorm veel mogelijkheden. Het komt niet vanzelf, maar je kan het wel maken!”.
Wil je meer weten over onze werkwijze of heb je nog brandende vragen voor Jacqueline? Stuur haar gerust een bericht via LinkedIn.
Ben je opzoek naar de grootste talenten of benieuwd naar welke kansen we voor jou hebben liggen? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact met ons op!
Wil je meer weten?
Maak vrijblijvend een afspraak en ontdek wat jouw mogelijkheden zijn.