Passieve werkzoekenden: De sleutel tot verborgen talenten

Door: Alexandre Gimbrère
01/10/2024
“ Ben jij ervan overtuigd dat de beste kandidaten vanzelf jouw vacature zullen vinden? Wat als ik je vertel dat 88% van de professionals niet actief solliciteert, maar bijna de helft wel openstaat voor nieuwe kansen? In deze blog ontdek je hoe je deze passieve werkzoekenden kunt bereiken en waarom ze juist de sleutel kunnen zijn tot het succes van jouw team.”
Het invullen van openstaande vacatures kan een flinke uitdaging zijn, vooral als je merkt dat de reacties op je vacatures, niet de juiste kandidaten zijn. Veel bedrijven vertrouwen op actieve sollicitanten, maar deze groep is slechts een klein deel van de beschikbare talentenpool. Hoe kun je de rest bereiken—de ervaren professionals die niet actief zoeken, maar wel openstaan voor een nieuwe kans? In deze blog vertellen we hoe je deze passieve werkzoekenden kunt benaderen en hoe je voorkomt dat je de beste talenten misloopt.

Onbenut potentieel

Wist je dat 88% van de werkende professionals niet actief solliciteert? Toch staat maar liefst 48% van hen open voor nieuwe kansen, ook al zijn ze niet actief op zoek. Dit blijkt uit een onderzoek van Intelligence Group. Deze passieve werkzoekenden zijn vaak zeer ervaren en hooggekwalificeerd, maar worden gemakkelijk over het hoofd gezien. Ze schrijven zich niet in op vacaturewebsites of jobboards en laten geen gegevens achter via LinkedIn posts. Hierdoor missen veel bedrijven de kans om met deze verborgen talenten in contact te komen, terwijl juist zij vaak de waardevolle ervaring en expertise bezitten die een organisatie nodig heeft.

Wie zijn passieve werkzoekenden

Om deze verborgen talenten te vinden en bereiken, moet je begrijpen wie passieve werkzoekenden zijn. Deze groep professionals zoekt niet actief naar een nieuwe baan, maar wanneer de juiste kans zich voordoet, zijn ze wel bereid om naar je te luisteren. Hoewel ze niet ongelukkig zijn in hun huidige rol, kunnen ze bijvoorbeeld wel het gevoel hebben dat hun ontwikkeling stagneert. Als ze dan berichten ontvangen van recruiters die niet exact inspelen op hun pijnpunten, zullen ze niet snel de moeite nemen om mogelijke kansen verder te onderzoeken.

Hoe bereik je passieve werkzoekenden

Om succesvol te zijn in het aantrekken van zowel niet- als passieve werkzoekenden, moet je jouw wervingsstrategieën aanpassen aan hun gedrag. Je moet inspelen op de juiste pijnpunten en hen te weten triggeren tot nieuwsgiergheid. Een persoonlijke aanpak en een sterke employer branding maken hierin echt het verschil.

Voorbeelden:

Een Marketeer is tevreden met zijn huidige werk, maar ervaart beperkte groeimogelijkheden en voelt zich soms onderbenut door een gebrek aan uitdagingen. Hoewel hij niet actief op zoek is, zou een rol met duidelijke ontwikkelingskansen hem kunnen overtuigen om te wisselen van baan.

Een Data Scientist heeft een stabiele functie met een goed salaris en de gewenste secundaire arbeidsvoorwaarden. Hij wil niet zomaar deze zekerheid inruilen voor een nieuwe baan zonder garanties. Een overstap naar een nieuwe rol brengt risico’s met zich mee, zoals onzekerheid over de bedrijfscultuur, doorgroeimogelijkheden of zelfs baanzekerheid. Hij is alleen bereid te overwegen als het nieuwe aanbod duidelijk meerwaarde biedt, zoals concrete groeimogelijkheden, uitdagende projecten of flexibiliteit.

Een achterstand in de zoektocht naar talent

Als je alleen vertrouwt op actieve sollicitanten, loop je het risico om vacatures lang open te laten staan, Hierdoor lopen projecten vertraging op en raakt je team overbelast. Het niet tijdig invullen van je vacatures kan een negatieve impact hebben op de prestaties van je team en de groeidoelstellingen van het bedrijf. Onvoldoende personeel kan leiden tot een verhoogde werkdruk voor bestaande medewerkers. Dit kan resulteren in lagere productiviteit, meer fouten en uiteindelijk verhoogde burn-out risico’s. Dit sneeuwbal-effect kan het imago van je bedrijf schaden, omdat je uitstraalt niet in staat te zijn talent aan te trekken of te behouden, wat de concurrentiepositie van je organisatie verder kan verzwakken.

Het belang van Employer Branding

Een sterke employer branding-strategie is de manier om zowel non-job seekers als passieve werkzoekenden aan te trekken. Laat zien dat je bedrijf een geweldige plek is om te werken, met duidelijke voordelen en een positieve werkcultuur. Lees meer over het belang van employer branding in een van onze blogs.

De brug naar talenten

Recruiters spelen een belangrijke rol in het bereiken van passieve werkzoekenden door hun netwerk en expertise te gebruiken om deze professionals op een persoonlijke manier te benaderen. Ze begrijpen de behoeften van zowel kandidaten als bedrijven en kunnen inspelen op de belangrijkste pijnpunten. hierdoor kunnen ze aantrekkelijke aanbiedingen doen. Bovendien helpen recruiters bij het versterken van de employer branding van je organisatie, door deze te positioneren als een aantrekkelijke werkplek.

Wil je meer weten over de verborgen kosten van lang openstaande vacatures, of ben je benieuwd naar wat DigiteQ voor jouw bedrijf kan betekenen? Aarzel dan niet en neem contact met ons op!