Patrick Brugts, Manager Bedrijfsvoering bij TriOpSys

Door: Jasper Bouw
26/09/2024
“ Na vijf jaar samenwerken met Patrick, verklappen we het geheim van TriOpSys: een mix van een diep mensgerichte cultuur en de focus op impactvolle, mission-critical IT-projecten.”

Na vijf jaar succesvol samenwerken blikken we samen met Patrick (Manager Bedrijfsvoering bij TriOpSys) terug op de behaalde successen, krijgen we meer te horen over het best bewaarde geheim van Utrecht en laat Patrick zijn licht schijnen op het recruitmentproces en de arbeidsmarkt van vandaag de dag.

Patrick Brugts

Begin jaren 90 rondde Patrick zijn Management Studies aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (inmiddels BUas te Breda) af, waarna hij als projectleider bij LOI in het onderwijs actief bleef. Tijdens zijn vervolgstappen bij kabel- en telecomproviders kwam de focus in zijn werk steeds meer op de mens te liggen. Rond de millenniumwisseling verdiepte Patrick zijn HRM-kennis door het volgen van een opleiding aan de Baak. Met de opgedane werkervaring en het vers geprinte diploma in zijn hand, bekleedde Patrick de afgelopen twee decennia meerdere COO, manager- en directorfuncties bij diverse bedrijven in het MKB-segment.

Langs een interessant carrièrepad ontwikkelde Patrick Brugts (Manager Bedrijfsvoering bij TriOpSys) zich van projectleider tot een bevlogen manager met gevoel voor het werven, aansturen en coachen van zijn werknemers. In 2007 landde hij in zijn eerste baan in de IT-wereld en voelde direct aan zijn water dat dit de branche is waar hij het verschil kon maken.

“Voordat ik de overstap naar TriOpSys maakte, werkte ik bij Magneds: een bedrijf gespecialiseerd in digital loyalty programs. Ik woon in Maarssen en dit bedrijf zit in Tilburg; na zeven jaar forensen vond ik het wel mooi geweest. Via een vriendin kreeg ik een warme introductie bij TriOpSys: een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerpen, bouwen en beheren van mission critical IT-systemen. Met mijn overstap verschoven de werkzaamheden van digitale spaaracties voor bekende commerciële merken naar samenwerken met de politie, Rijkswaterstaat en het KNMI.”

Al meer dan 5 jaar ondersteunt en ontzorgt DigiteQ TriOpSys in het recruitmentproces. Wat heeft geleid tot een goede relatie met Patrick en de nodige successen. Na vijf jaar samenwerken is het de hoogste tijd om samen terug- en vooruit te blikken. We spraken met Patrick over zijn carrière als MKB-veteraan, zijn ervaringen bij TriOpSys en zijn visie op het werven en selecteren van de juiste kandidaten.

“Bij TriOpSys is de mens het product”

Binnen TriOpSys staat de werknemer centraal; het bedrijf is zeer mensgericht. Ieders mening doet ertoe en ze beseffen als geen ander dat hun mensen het product belichamen. Zo heeft iedere werknemer een coach die helpt het beste in hem of haar naar boven te halen. Van projectallocatie tot het volgen van een opleiding: TriOpSys doet er alles aan om werknemers te bedienen in werkgeluk en ontwikkeling. Vooral omdat het kan, maar ook omdat het nodig is om ze binnen boord te houden. “Werknemers bouwen over de jaren heen veel kennis en kunde op, zowel op de projecten als binnen onze ontwikkelingstrajecten. Daar hebben we beiden profijt van, werknemers willen graag bij ons blijven werken waardoor we een laag verloop hebben.”

“Op bedrijfsfeesten komen alle partners mee, we kennen ook vaak de kinderen; TriOpSys voelt als een familiebedrijf.”

In 1998 werd TriOpSys opgericht door de drie kompanen Rob, At en Hans. De mannen hadden als doel een plek te creëren waar ze met fijne mensen aan uitdagende projecten bij interessante klanten gingen werken. De cultuur wordt omschreven als open en warm, de onderlinge verbindingen als hecht en sympathiek. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de maandelijkse pizza-avonden, waar een collega een keynote over een relevant onderwerp geeft en de aanwezige collega’s met een bord op schoot luisteren. Recent is TriOpSys overgenomen door ICT Group: een vooraanstaande Europese leverancier van industriële technologie-oplossingen. Zowel op papier als in de praktijk een “match made in heaven”, aldus Patrick:

“De oprichters worden ook een dagje ouder, dan moet je op zoek naar de juiste continuering van het bedrijf. Zij zijn meer dan twee jaar op zoek geweest naar een partij waarmee we een goede match voelen. Door de overname door ICT Group kunnen we onze expertise en dienstverlening verder uitbreiden. Daarnaast is er ook een goede klik met de mensen van ICT Group. De mensen die we tot nu toe tegenkomen, hadden ook bij TriOpSys kunnen werken”.

“TriOpSys is niet zo bekend, we zijn het best bewaarde geheim van Utrecht”

We konden het niet laten om Patrick naar het geheime recept van de chef te vragen. Ondanks dat TriOpSys een klein en relatief onbekend bedrijf is, zijn ze uitermate succesvol. Zo werd in 2023 de NLJUG Innovation Award gewonnen, uitgereikt op Europa’s grootste Java-conferentie genaamd J-Fall. De door TriOpSys ontwikkelde Decision Support Tool (DST) ontketende een revolutie binnen de luchtverkeersleiding door databronnen op slimme wijze te combineren. DST kan op basis van AI interne besluitvorming optimaliseren, waardoor beschikbare vliegveldcapaciteit zo efficiënt mogelijk wordt ingezet. Wanneer we vragen hoe TriOpSys zich onderscheidt van de concurrentie, antwoordt Patrick als volgt:

“We zijn een groep vakidioten met veel kennis en expertise in huis. We proberen met onze mensen mee te denken in hun ontwikkeling. Welke kant wil iemand op en hoe gaan we daar komen? Daarnaast hebben we interessante projecten bij bijzondere klanten. Denk aan opdrachtgevers in de ruimtevaart, KNMI, politie en Rijkswaterstaat. We hebben de nodige inhouse-projecten vanuit ons kantoor in Utrecht en hebben ook developers bij onze klanten zitten. Zo werkt een collega van ons al meer dan 20 jaar bij dezelfde klant voor een innovatief project binnen de ruimtevaart. Daarnaast hebben we ook developers die liever niet in contract komen met klanten. Kortom je kan bij ons veel kanten op.”

“Geld is een slechte raadgever, ga voor het bedrijf waar je je prettig bij voelt; je moet er immers iedere dag voor werken. Als je je ergens thuis voelt, ga je vanzelf meer verdienen”

Ook Patrick ziet de recruitmentmarkt en het recruitmentproces veranderen. TriOpSys speelt daarop in door in te zetten op trends zoals hybride werken, flexibele uren, zelfontwikkeling en autonomie in (het kiezen van) projecten. “Dat speelt nu meer dan 20 jaar geleden. Daar willen we graag in mee om de jongere garde goed thuis te geven. Maar de basis blijft het bieden van interessant werk. Het is aan ons om de interessante projecten uit de markt te halen. We ondernemen maatschappelijk verantwoord en hebben projecten die er écht toe doen.”

Patrick kijkt met gemengde gevoelens naar de toenemende salariseisen die hij in het recruitmentproces tegenkomt. “Ik gun iedereen de wereld, maar soms moeten we kandidaten laten passeren als het echt niet past. Daarnaast vind ik dat we een zorgplicht hebben, ook naar de huidige collega’s. Ik vind het niet eerlijk dat collega’s die hier al 20 jaar werken worden ingehaald door de jonkies, omdat de marktomstandigheden veranderd zijn. Dat blijft schipperen.”

“Tijdens het recruitment proces het bedrijf of de werkzaamheden opleuken, noem ik teleurstelling organiseren”

Door de jaren heeft Patrick flink wat kandidaten gezien en aangenomen. Hij benadrukt het belang van de kandidaat op z’n gemak stellen, een reëel beeld te schetsen en een open blik te houden:

“De meest gemaakte fout in het recruitmentproces is wat mij betreft de kandidaat niet op zijn of haar gemak stellen. Je zit er niet om elkaars vliegen af te vangen. Je moet ze prettig laten voelen, ze hun verhaal laten vertellen en zoeken naar eventuele aanknopingspunten. Daarnaast geven we een reëel beeld van wie we zijn en wat we doen. Dat toetsen we altijd na een aantal maanden bij de nieuwe werknemers. Ook proberen we een open blik naar kandidaten te houden. Als er geen match blijkt te zijn op de huidige vacature, kijken we altijd verder of er elders in het bedrijf wél aanknopingspunten zijn.”

“Het gevaar van bij TriOpSys komen werken, is dat je er niet snel meer weggaat”

triopsys werknemers

Eenmaal binnen, blijven veel werknemers voor langere tijd bij TriOpSys plakken. Dat menig werknemer meer dan 15 jaar in dienst is, is allesbehalve een uitzondering op de regel. Ook de uitschieters naar 25-jarige dienstverbanden bewijzen dat TriOpSys een club is die de werknemer door de tijd heen blijft uitdagen. Eenzelfde soort trend zien we bij de plaatsingen van developers die DigiteQ heeft gerealiseerd. Over de afgelopen vijf jaar heeft DigiteQ zes developers bij TriOpSys geplaatst. Die op het moment van schrijven nog allen gelukkig en tevreden in dienst zijn. Een statistiek die we niet elke dag terugzien en waar we erg trots op zijn.

Mocht een werknemer zijn of haar geluk beproeven bij een andere werkgever, ziet Patrick ze na verloop van tijd regelmatig de omgekeerde beweging terug naar TriOpSys maken. Met een glimlach vertelt hij: “dat noemen we intern de boemerang-club. Collega’s die een stap buiten de deur hebben gemaakt, maar op termijn weer terugkomen omdat het gras aan de overkant toch niet groener bleek te zijn. Dat vind ik veelzeggend. De mensen voelen zich prettig binnen onze open, warme en transparante cultuur.”

“DigiteQ heeft een goed gevoel voor de culturele fit met de organisatie. De kandidaten die jullie voorstellen blijken altijd goed te passen bij TriOpSys; we nodigen ze daarom ook altijd uit”

Wanneer we Patrick vragen waarom hij op structurele basis gebruikmaakt van de diensten van DigiteQ, ontvangen we een antwoord en compliment in één: “De reden dat ben jij, Jasper Bouw. Het onderlinge contact en de verstandhouding met de recruiter zijn belangrijker dan het bureau zelf. Het werven en selecteren van kandidaten is en blijft mensenwerk; het is een complex proces. Gezien de goede resultaten uit het verleden, hoefde ik niet lang na te denken om wederom de samenwerking met DigiteQ op te zoeken.

“Bij de grote recruitment kantoren sluit je achteraan in de rij, bij DigiteQ voelen we ons een gelijkwaardige gesprekspartner en worden we gehoord”

Zowel de voor- als nadelen van werken met een recruitmentbureau komen langs. Tussen de regels door, lezen we dat de samenwerking met DigiteQ loont: “het kaf wordt door jullie van het koren gescheiden. Zo ben ik minder tijd kwijt met het doorakkeren van cv’s. Daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Alhoewel ik betwijfel of het veel zou schelen als ik al deze uren zelf om zou slaan…”

Patrick is scherp op gelijkwaardigheid en wederkerigheid binnen de relaties met recruitmentbureaus: “TriOpSys is een relatief klein bedrijf. Als een groot recruitmentbureau een breed scala aan klanten heeft, kan het voorkomen dat kleinere klanten minder aandacht krijgen. en wij de overblijvertjes toebedeeld krijgen. We zitten ook niet te wachten op 12 verschillende contactpersonen, die ons nauwelijks kennen. Daarom werk ik liever samen met kleinere recruitmentbureaus zoals DigiteQ; bij jullie voelen we ons gehoord.”

Wil je meer weten over onze werkwijze of heb je nog brandende vragen voor Patrick? Stuur hem gerust een bericht via LinkedIn.

Ben je opzoek naar de grootste talenten of benieuwd naar welke kansen  we voor jou hebben liggen? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact met ons op!