Zo win je de ‘War for talent’

Door: Alexandre Gimbrere
30/06/2022
“ Lees hoe je je als werkgever moet positioneren om de war of talent te winnen en de beste professionals aan te trekken.”

Zo win je de ‘War for talent’

De ‘war for talent’ woedt hevig. Sinds de COVID-19 pandemie moeten bedrijven alle zeilen bijzetten op talenten aan zich te binden en te behouden. Goede salarissen en uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden worden op tafel gelegd, maar dat is lang niet meer genoeg. In deze blog lees je hoe je als werkgever de war for talent kan winnen en de beste professionals kan aantrekken.

Solliciteren in de 5e versnelling

Een oneindige cv-selectie, drie rondes sollicitatiegesprekken en dat ook nog eens over enkele weken uitgesmeerd? Niet meer doen. Sollicitatieprocedures verlopen tegenwoordig sneller dan ooit. Blij met een eerste gesprek? Plan direct een tweede. Kandidaten hebben vaak meerdere procedures tegelijk lopen en geldt het in dit geval ‘if you snooze you lose’. 

Niet alleen snelheid is belangrijk. “Kandidaten willen, nu ze zoveel te kiezen hebben, zeker weten dat ze de juiste keuze maken. Wat kan jouw organisatie voor hen betekenen? Kunnen ze doorgroeien? Gaan ze zinvol werk doen? Focus daarom in je gesprekken niet alleen op werkervaring en diplomas, maar krijg een groter begrip van de softskills en stel vooral de vragen: wie ben jij nou eigenlijk, wat drijft jou, en wat wil je leren?

Zorg voor verbinding met het bedrijf

Onderdeel zijn van het bedrijf is belangrijk voor werknemers. Uit onderzoek blijkt dat kandidaten die op afstand zijn begonnen, sneller op zoek gaan naar een nieuwe baan dan mensen die op kantoor zijn ingewerkt. Regel dus een goed inwerktraject en leer over de belangrijkste tips voor een succesvolle onboarding, waarbij de talenten zich welkom en gezien voelen. Zorg daarna voor voldoende connectie met het bedrijf en de collega’s, door wekelijkse contactmomenten op kantoor te faciliteren nu dat weer mogelijk is. 

Zorg dat je huidige werknemers tevreden zijn 

Om de war on talent te winnen, zul je ervoor moeten zorgen dat je mensen zich gewaardeerd voelen. Het is algemeen bekend dat een medewerker die zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt “connected” is en dus een ambassadeur voor de organisatie. De kans op uitstroom is daarbij ook nog eens vele malen kleiner.

Houd je werknemers dus goed in de gaten en merk kleine veranderingen in gedrag op en grijp in, voordat je meest gepassioneerde medewerkers interesse verliezen. Respecteer hun work-life balans en geef hen perspectief voor de toekomst. Hoe zit het met de lonen? Passen deze nog in de huidige markt?

Ga voor gedrag en potentie

Talent en potentie is niet altijd terug te zien op een CV of prestaties. Kijk ook goed naar degene die je voor je hebt. Welke eigenschappen heeft diegene, hoe past dit binnen je organisatie en wat is het verschil tussen de werkervaring en expertise

Skills en kennis is aan te leren, maar eigenschappen en gedrag zijn moeilijk te veranderen. Zo wordt de bandbreedte waar je kandidaten in zoekt groter en de kans op een echt intrinsiek gemotiveerde kandidaat meer dan verdubbeld. De grootste succes worden doorgaans behaald door mensen die aangenomen zijn op basis van potentie dan op basis van zijn of haar CV. 

Neem competente mensen aan en geef ze vervolgens de vrijheid en verantwoordelijkheid die ze nodig hebben om hun werk op een eigen en goede manier te kunnen oppakken. Competente mensen werken graag met competente mensen: Zo blijf je scherp en blijf je ontwikkelen. 

Zorg voor een duidelijke merkidentiteit. 

Wat is de reden van jullie bestaan en waar staan jullie voor? Draag je merkverhaal en kernwaarden in alles uit om top kandidaten aan te trekken. Als bedrijf wil je een duidelijke employer branding hebben en uitstralen die ervoor zorgt dat professionals bij jou blijven en willen werken. De marketing principes zijn ook van toepassing in de kandidatenmarkt. Talenten willen voor een tof bedrijf werken, waar ze zich thuis kunnen voelen. Straal dit ook uit in alles wat je communiceert. Het gaat uiteindelijk om de emotionele connectie.

Kortom: Zorg ervoor dat mensen hun job graag doen en benchmark hun lonen. Biedt een vlotte inwerkings- en uittredingsprocedure en zorg ervoor dat werknemers zich verbonden en betrokken voelen bij hun baan en collega’s. Spreek je waardering uit, biedt kansen en zorg voor een toffe werksfeer waar iedereen wil werken!