Het belang van Employer Branding in Digital en Tech 

Door: Alexandre Gimbrere
06/12/2023
“ In een competitieve markt zoals Digital & Tech is employer branding de brug tussen talent aantrekken en een inspirerende werkomgeving bieden voor blijvend succes”

In de wereld van digitale technologie is het aantrekken en behouden van talent van groot belang voor het succes van bedrijven. Werkgevers in de Digital en Tech staan voor de uitdaging om te concurreren in een competitieve arbeidsmarkt waar hoogopgeleide professionals schaars zijn. Dit is waar employer branding om de hoek komt kijken. In dit artikel gaan we dieper in op wat employer branding is en waarom het van belang is voor werkgevers. Ook geven we je een stappenplan voor het beoordelen van werkgevers op basis van employer branding.

Wat is Employer Branding?

Employer branding of werkgeversimago, is het proces waarbij een organisatie werkt aan het vormgeven en promoten van haar reputatie als aantrekkelijke werkgever. Het omvat het beeld die zowel huidige als potentiële werknemers hebben van een organisatie op basis van factoren zoals cultuur, waarden, werkomgeving en carrièrekansen. Employer branding heeft als doel om de organisatie te onderscheiden van concurrenten en toptalent aan te trekken en te behouden. Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen een fijne werkomgeving en een bedrijf dat effectief werkt en resultaten haalt.

Als het gaat om employer branding laten veel bedrijven kansen liggen om zich te onderscheiden met concurrenten. Geen een werkgever zal stellen dat de werksfeer op kantoor niet optimaal is, of dat je gaat samenwerken met chagrijnige collega’s. Maar hoe laat je als werkgever nou WEL zien dat iedereen bij jou zou moeten willen werken?

Waarom Employer Branding belangrijk is voor werkgevers

Het is voor sollicitanten vooral belangrijk wat een werkgever voor hen te bieden heeft. Wij als mensen zijn eigenlijk gewoon heel egoïstisch en de missie en visie van een bedrijf gaan ons voornamelijk wat aan als deze in lijn liggen met die van onszelf. Als werkgever wil je dus niet teveel de nadruk leggen op wat je verwacht van een sollicitant of werknemer, maar meer je aandacht besteden aan wat je te bieden hebt. Geef aandacht aan kwalitatieve voordelen die werknemers krijgen en focus op wat werknemers belangrijk vinden om hun beste werk te kunnen verrichten.

Enkele kwalitatieve benefits:

  • Flexibiliteit in uren, hybride werken of zelfs remote
  • Ontwikkelingsmogelijkheden en trainingen
  • Kortingen
  • Bonussen
  • Een goede pensioensregeling
  • Reiskostenvergoeding

Employer Branding in Digital en Tech

1. Aantrekken van digitale pioniers

In de digitale wereld zijn innovatie en creativiteit van grote waarde. Een sterk werkgeversimago trekt digitale talenten aan die gedreven zijn om grenzen te verleggen en nieuwe technologieën te ontwikkelen. Deze professionals willen deel uitmaken van organisaties die hen uitdagen en hen de ruimte geven om zich te ontwikkelen.

2. Concurreren om Digital en Tech talent

Met veel organisaties die dezelfde beperkte pool van gekwalificeerde kandidaten najagen, is er een strijd om de grootste talenten. Een sterke employer branding stelt bedrijven in staat om op te vallen en toptalent aan te trekken. Het laat zien waarom jouw organisatie de ideale bestemming is voor deze professionals.

3. Behoud van getalenteerde medewerkers

Employer branding is niet alleen gericht op het aantrekken van nieuw talent, maar ook op het behouden van bestaande medewerkers. Een positieve bedrijfscultuur en aandacht voor de ontwikkeling van medewerkers dragen bij aan de tevredenheid en betrokkenheid van werknemers. Tevreden medewerkers zijn eerder geneigd om te blijven en mee te werken aan het succes van het bedrijf op de lange termijn.

4. Bouwen aan een innovatie cultuur

Bedrijven in Digital en Tech begeven zich in een omgeving van constante verandering. Een goed ontwikkelde employer branding bevordert de cultuur van innovatie. Dit door professionals aan te trekken die gedreven zijn om voorop te lopen in de nieuwste ontwikkelingen.

Employer branding is dus een voortdurende investering dat resulteert in hoogwaardig talent, langdurige betrokkenheid van medewerkers en een sterke positie in Digital en Tech.

Hoe beoordeel je een bedrijf op basis van Employer Branding

Het is belangrijk dat je het beoordelen van een bedrijf baseert op jouw eigen wensen en waarden. Wanneer je weet wat jij verwacht van een werkgever en bedrijfscultuur, kan je bepalen welke opties voor jou aantrekkelijk zijn. Het waarderen van een bedrijf als werknemer kan aan de hand van de onderstaande stappen. Bedenk bij elk punt of dit bij jou past en wat jij het belangrijkst vindt.

Stap 1: Onderzoek de reputatie van het bedrijf en de manager

  • Bekijk de online reviews van het bedrijf (Google reviews, Trust Pilot, etc.)
  • Bekijk en lees de success cases op de website van het bedrijf.
  • Kijk wie de manager is en hoe hij/zij zich online presenteert (LinkedIn, Instagram, Facebook, artikels, etc.)

Stap 2: Onderzoek de normen en waarden van het bedrijf

  • Welke doelen en ambities hebben ze.
  • Waar staat het bedrijf voor en wie of wat helpen ze.
  • Hoe ziet de bedrijfscultuur eruit.

Stap 3: Focus op innovatie en groeimogelijkheden

  • Onderzoek of het bedrijf investeert in de groei van werknemers door middel van opleidingen, trainingen en ontwikkelingsmogelijkheden.
  • Kijk naar initiatieven die gericht zijn op innovatie binnen het bedrijf, zoals onderzoek en ontwikkeling of betrokkenheid bij inspirerende projecten.

Stap 4: Vergelijk met de concurrenten

  • Doe vergelijkend onderzoek naar hoe het bedrijf zich onderscheidt van andere werkgevers in de Digital en Tech sector.
  • Kijk naar de sterke punten van het bedrijf in vergelijking met anderen op het gebied van employer branding.

Met deze kennis en stappen weet je hoe je een bedrijf en werkgever kan beoordelen op basis van employer branding. Employer branding is belangrijk voor werkgevers en kan het verschil maken bij het aantrekken van de juiste talenten en het behouden van waardevolle werknemers.