Werkervaring versus expertise, een belangrijk verschil

Door: Alexandre Gimbrère
22/11/2023
“ Ontdek het verschil tussen werkervaring en expertise en lees hoe je jouw expertise kunt opbouwen en aantonen.”

Werkervaring wordt vaak beschouwd als een maatstaf voor expertise, maar is dit wel terecht? Kom je met 2 jaar werkervaring gelijk niet in aanmerking voor een functie waar 3 jaar vereist is? Het lijkt logisch om te denken dat meer jaren ervaring automatisch meer kennis en vaardigheden betekent, maar dit is lang niet altijd het geval. In dit artikel lees je over het verschil tussen werkervaring en expertise, hoe je expertise opbouwt en wat je kan verwachten van werkgevers.

Werkervaring

Werkervaring is een tijdsindicatie van hoelang je actief bent in een bepaald vakgebied of een industrie. Dit verwijst naar de praktische kennis en vaardigheden die iemand heeft opgedaan door te werken in een specifiek vakgebied of binnen bepaalde functies. Het omvat alle professionele ervaring die iemand tijdens zijn loopbaan heeft opgedaan. Deze ervaring kan variëren van stages, parttime banen tot fulltime posities en helpt een persoon om competentie, kennis en inzicht in een bepaald vakgebied of beroep te ontwikkelen.

Expertise

Expertise verwijst naar een diepgaande kennis, vaardigheid en begrip op een specifiek gebied of binnen een bepaalde discipline. Het is het niveau van specialisatie dat iemand heeft bereikt door studie, trainingen en praktijkervaring. Expertise is een diep begrip van concepten, vaardigheden en methoden die verder gaan dan alleen basiskennis. Hierdoor is iemand met expertise in staat om ingewikkelde problemen op te lossen en waardevolle inzichten te bieden binnen dat specifieke vakgebied.

Het verschil

Je kan al snel geloven dat ervaren zijn in een bepaald vakgebied automatisch betekent dat je daar ook een expert in bent, dit is echter niet altijd waar. Kijk maar naar het volgende voorbeeld;

(Expertise) Een Marketeer (SEA Specialist) met ‘slechts’ 3 jaar werkervaring. Deze marketeer heeft weinig werkervaring, maar beschikt over 3 jaar specialistische kennis op het gebied van SEA. Dat betekent dat hij op dit vlak veel diepgaande kennis heeft van de technologie, trends en het optimaliseren van effectieve campagnes.

(Werkervaring) Een Marketeer met 10 jaar werkervaring. Deze ‘algemene’ marketeer heeft veel ervaring in traditionele marketingtechnieken, inclusief strategieën voor bijvoorbeeld printmedia en evenementen planning. Hij heeft uitgebreide expertise opgebouwd in het beheren van offline marketingkanalen, zoals advertenties in gedrukte media en het organiseren van live-evenementen voor merkpromotie. Hoewel hij vaardig is in traditionele methoden, heeft hij zich niet gespecialiseerd op het gebruik van nieuwe technologieën zoals automatisering, de nieuwste targeting tools en adverteren in apps. Hierdoor heeft hij niet de SEA expertise die wellicht vereist is bij een openstaande functie.

Een marketeer met veel expertise in een bepaald vakgebied maar minder ervaring kan gewaardeerd worden op innovatie en specifieke vaardigheden. De marketeer met meer ervaring maar minder expertise in moderne tools kan worden gezien als een sterke kracht voor traditionele marketing. Maar hij kan een nadeel hebben in een digitale omgeving, waar gebruik wordt gemaakt van de nieuwste technologieën en tools. De waardering van een sollicitant of werknemer op basis van werkervaring en expertise hangt af van de specifieke behoeften van de werkgever en het bedrijf.

Hoe expertise opbouwen

Dat expertise een belangrijke factor is in jouw professionele leven is nu wel duidelijk. Maar hoe zorg je dat je expertise opbouwt en ontwikkeld?

Het opbouwen van professionele expertise vereist:

  • Een sterke basis zoals opleidingen, trainingen en cursussen.
  • Toewijding, ervaring en de wil om te blijven groeien.
  • Leren van de besten en in de juiste werkomgeving verkeren.

Expertise ontwikkel je door:

  • Veel praktische ervaring op te doen in diverse situaties en projecten.
  • Fouten maken en deze gebruiken als leermomenten om te groeien.
  • Levenslange drang om te leren.
  • Verkennen van nieuwe technologieën en trends.
  • Het behalen van certificaten.
  • Samenwerken en sparren met collega’s, mentors en experts binnen en buiten jouw vakgebied.

Wat kan je verwachten van werkgevers

Werkgevers geven altijd aan hoeveel werkervaring vereist is voor een openstaande functie. Dit zie je dan ook vaak terug in vacatures of kom je tegen tijdens sollicitatie gesprekken. Voor vele kan dit een reden zijn om een mooie kans aan je voorbij te laten gaan, maar dit is erg zonde. Weet je hoe je jouw expertise kan aantonen en overbrengen en een werkgever kan overtuigen van welke waarde jij kan toevoegen aan een bedrijf / team? Dan maak je misschien wel kans op het verkrijgen van jouw droombaan, zelfs met ‘te weinig’ werkervaring.

Hieronder staan enkele punten die je zou kunnen verwachten van werkgevers als het gaat om werkervaring en expertise. Deze punten kunnen besproken worden bij bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken of gesprekken over promoties en dergelijken.

  • Het moeten beschrijven van situaties waarin je jouw expertise hebt ingezet om problemen op te lossen.
  • Werkgevers kijken niet alleen naar de kennis die je hebt geleerd en opgedaan. Ze kijken ook naar hoe je dit hebt gedaan.
  • Het gaat niet altijd meer om de tijd die je ergens hebt gewerkt, maar ook om hoeveel je jezelf hebt uitgedaagd en hoe je nieuwe technieken en strategieën hebt uitgeprobeerd en toegepast.
  • Recruiters en werkgevers richten zich ook steeds meer op de rol van soft skills voor het kwalificeren van professionals. Als je deze goed weet over te brengen kan dit al snel echt het verschil maken om nieuwe kansen te pakken in je professionele leven.
  • Het is belangrijk om te laten zien dat je niet alleen weet hoe je dingen moet doen, maar of je in een team kunt en wilt werken en hoe je zorgt dat je altijd wil blijven groeien en leren.

Werkervaring versus expertise

Werkervaring geeft inzicht, maar jouw expertise, diepgaande kennis en vaardigheden  bepalen de echte meerwaarde die jij te bieden hebt. Het draait niet alleen om de tijd die je ergens hebt gewerkt, maar om wat je werkelijk kunt betekenen voor een bedrijf of team. Het is daarom belangrijk om te weten hoe je jouw expertise aantoont en hoe je deze kan overdragen aan werkgevers en andere professionals. 

Jouw werkervaring versus expertise

Denk jij dat jouw expertise de werkervaring van anderen overklast en wil je in gesprek over een openstaande functie? Of ben je niet zeker over de waarde van jouw expertise en wil je advies over het aantonen en overtuigen hiervan?

Neem dan contact met ons op via de onderstaande knop!